Aanspreekpunt integriteit (API)
Wat wordt bedoeld met een API?
De Aanspreekpersoon Integriteit (API) is het eerste contactpunt binnen een organisatie voor iedereen die een vraag, opmerking, klacht of andere melding heeft over integriteitsschendingen. Integriteitsschendingen omvatten elk type lichamelijk, seksueel, moreel of psychisch gedrag dat iemand als grensoverschrijdend ervaart, hetzij voor zichzelf, hetzij voor anderen. Voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag zijn seksueel grensoverschrijdend gedrag, discriminatie, pesten en agressie (De Ambrassade, Aanspreekpunt Integriteit, n.d.).
Wat doet een API?
De API is het eerste aanspreekpunt bij een melding. Hij of zij luistert naar het verhaal, probeert de situatie in te schatten en neemt elke melding serieus. De API heeft een discretieplicht, maar geen zwijgplicht. Hij of zij ondersteunt de melder (de persoon die de melding maakt) in wat nodig is: moet de zaak worden doorverwezen, kan er een gesprek met de betrokkenen plaatsvinden? De API volgt de situatie op tot deze is afgerond, met de nodige zorg voor nazorg.
Wat doet de API niet?
Hoewel de API verschillende taken heeft die verder gaan dan het opvangen van meldingen, zijn er ook grenzen aan deze rol.
- De API is geen hulpverlener en zal geen persoonlijk begeleidingstraject starten. Wel zal de API elke melding zorgvuldig opvolgen en indien nodig doorverwijzen naar professionele hulpverlening.
- Daarnaast is de API geen onderzoeker. Bij een melding kan de API met de betrokkenen spreken om de situatie in te schatten, maar de API gaat niet op zoek naar een schuldige of probeert het achterliggende verhaal te achterhalen.
Contact met de API
Is er sprake van grensoverschrijdend gedrag en wil je hiervan een melding maken? Neem dan gerust contact op met de API van Dyade.
• Mayté Lammens
• 0478 67 05 55